Mielőtt másolnál tisztelj meg azzal, hogy megkérdezel!
Folytassuk a technikai jellemzőket! Azért írom le az angol neveket is, mert Mo-on egy rendes használati útmutató ritkább, mint a fehér holló. Mégis jó tudni, mi a hátamat is vettünk 50 ezerért?! De az internet korában az sem ritka, hogy valaki csekélyke angol nyelvtudással (annál nagyobb önbizalommal és vastagabb bankszámlával) külföldről rendeli meg a cuccokat.
Poles avagy a rudazat.
Kétféle anyag terjedt el jellemzően az átlagos hátizskos túrákhoz alkalmas sátrak esetében. Ez az Al-ötvözetek és az üvegszál. Terjedőben van egy harmadik anyag is. Ez a szénszálas. Ma még ez csak a méregdrága kategória jellemzője. Neves képviselői az amerikai Fibraplex és Easton cégek. Ettől a kis jövőbe mutató kitérőtől eltekintve ma még inkább az alu a piacvezető. Erre a súlyukhoz képest magas teherbírásuk és tartósságuk tette őket alkalmassá. Az üvegszál nehezebb és hajlamos a szálkásodásra a sok hajlítgatás következtében. Tehát maradjunk az alumíniumnál! A mérnököknek köszönhetően az évek során az alu rudak megtartották szívósságukat, miközben veszítettek az átmérőjükből és falvastagságukból. Mára a legtöbb sátor rúdjait egy Dongah Aluminium Corporation (DAC) nevezetű koreai cég állítja elő. A vezető márkák az alábbi rúdfajtákat használják rendszerint:
DAC Featherlite NSL. Ez a széleskörben alkalmazott rúdtípus népszerűségét az igen jó teherbírás/súly arányának köszönheti. Az eredeti Featherlite rudak 1997-ben léptek a piacra és azonnali hatásuk volt a sátorgyártókra. Ezek a "fémpálcikák" vékonyabb falvastagsággal készültek és a 'cső a csőbe' megoldás szükségtelenné tette a régi fajta csatlakozási pontokat. Ráadásul 15%-kal könnyebbek voltak előző társaiknál. Ez már egy fejlettebb technológia volt, mégis a bújtatókba nem úgy suhantak ezek a fránya csövecskék, ahogy azt egyesek várták. Ezért a DAC 2000-ben előrukkolt egy módosított szériával, ami az SL rövidítést kapta pluszba. (Ez nem a Super Light, mint azt sokan gondolják, hanem a sleeve szó kezdőbetűi, utalva arra, hogy ezek már a bújtatókkal is képesek jól együtt dolgozni.) A legújabb model, az NSL (new sleeve) már alu betéteket használ a rudak csatlakozásánál - ez olyan, mint egy rövid csövecske a csőben. Ahelyett, hogy ragasztanák vagy a fogadó részt tágítanák, ezeket a kisebb átmérőjű csődarabokat mechanikusan préselik a rudazatba. DAC állítása szerint így a csatlakozási pontok 20%-kal erősebbek, mint a cső bármely más része. Ez az eljárás teszi lehetővé a vékony csőfal kialakítását és használatát. A DAC zöld anodizálást alkalmaz csövein, ami tovább javítja azok erősségét és korrózióval szembeni ellenálló-képességüket. Ezenfelül ezzel az eljárással felszámolták a polírozó részleget, amihez foszforsavra és salétromsavra volt szükség (nem egy környezetbarát fajták).
Yunan Air Hercules. A Yunan Alu a világ egyik vezető Scandium-feldolgozó üzeme. A gyár Kínában található és ezt az anyagot alumínium ötvözésére használják, így növelve azok tartósságát és rugalmasságát. Mint már említettem a sportszergyártók rengeteg dolgot a hadiiparból vesznek át. A Scandiummmal sem volt ez másképp. Ma a Hercules az egyik legerősebb sátorrúd széria. Ennek a könnyebb változata az Air Hercules. Megőrizte az alapszéria kiváló stabilitás paramétereit, de csökkentve annak súlyát. Ezt a szélcsatorna tesztek is igazolják. A cég a Mountain Hardwear-rel közösen kifejlesztett egy új csatlakozási pontot, amit "Floating Connector"-nak, azaz lebegő csatlakozónak kereszteltek el. Ezzel tovább növelték a kiváló képességű rudazat ellenállását a szélcsatornában, persze a súlyt megtartva.
A két nagy óriást bemutatva nézzük meg miből is dolgoznak és hogyan állítják elő nekünk azokat a kis, szép, színes vesszőcskéket a plasztikházikónkhoz. Az alumíniumötvözeteknek több fokozata létezik az 1000-estől (ez a színtiszta Al) a 8000-esig. Leginkább a 6- és 7000-es széria ismert. A 6000-esnek is a 6061-es a legnépszerűbb tagja. Ez szilikont és magnéziumot tartalmaz egy közepes erősséget és jó korrózióállóságot adva a csőnek. A 7000-es szériában a cink a fő tényező. Két nagy képviselője a kategóriának a 7005 és a 7075. A repülőgépiparból vagy a kerékpárok matricáiról lehet ismerős a megjelölés. Annyi bizonyos, hogy még ilyen kis keresztmetszetben használva is jobb mutatókkal büszkélkedik, mint a 6000-es változat. Tovább terhelhető mielőtt elhajolna vagy -törne. Létezik egy sejtelmes TH72M kódjelű ötvözőanyag, aminek használatával az anyagfáradásos törést hivatottak orvosolni az alumíniumiparban. Erre szokták a gyártók a javítókészletben mellékelni azt az apró csövecskét, aminek belső átmérője éppen csak nagyobb, mint a sátorrudunké, ezáltal a törésnél arra ráhúzva szigszalaggal rögzíthetjük amíg nem sikerül újakat beszerezni.
Kattints!
folyt. köv.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
recon71 2017.01.11. 04:41:36