Leírás

Természetjárás, túrázás, táborozás, bozótmívesség, ősi készségek, vadonbéli magabiztosság, élni a vadonban, túlélni a vadonban. Hiking, trekking, camping, bushcraft, primitive skills, wilderness self reliance, wilderness living, wilderness survival.

Címkék

aerob (1) aktív szén (3) alkoholos főzők (2) általános (42) alufólia (2) anaerob (1) Aquamira (1) Bahco Laplander (1) bakancs (8) bakancsfűző (2) bambusz (1) benzinfőző (1) besugárzás (1) betétkesztyű (1) betétzokni (1) biodízel szűrő (1) bio tampon (1) bozótmíves (2) bróm (1) brómos tea (1) bushcraft (2) Camelbak UV (1) Cannabis sativa (1) Carrauntoohil (1) cipőfűző (2) csípés kezelése (1) csuklóiránytű (1) dehidráció (1) derékalj (4) desztilláció (1) dupla hurkos cipőfűző kötés (1) egykezes tűzgyújtás (1) elemek tárolása (1) Erdőtörvény (1) Esbit (2) evőeszközök (5) ezüst (1) fatüzelésű főző (1) felszerelés (86) felszerelés ápolása (5) fénykezelés (1) fizikai szűrés (2) fluor (1) fogfehérítés (1) folyadékvesztés (4) fordított ozmózis (1) forralás (2) FO szűrő (1) G10-es óraszíj (1) gázfőző (1) gázpalackok (1) GSI (1) GSI bögre fedő (1) gyufa (1) hálózsák (5) harisnya (1) hátizsák (5) hidrogén-peroxid (2) higénia (8) hőháztartás (6) horgászat (1) hyperthermia (1) hypothermia (1) intimbetét (1) intimkehely (1) intimpárnácska (1) Írország (1) jód (2) kalap (1) kálium-permanganát (2) Katadyn (2) katonai szűrő (1) kávéfilter (1) kémiai vízkezelés (1) kémiai víztisztítás (1) kender (1) keszü főző (1) Killarney (1) kisdolog (5) kiszáradás (1) klór (1) klór-dioxid (1) klórtabletta (1) kombinált szűrőeszközök (1) kovakő (1) kulacsalapanyagok (1) kulacsok (1) kulacs v. vizestömlő (1) lábgomba (1) len (1) lepárlás (1) Lifestraw (1) magnéziumtömb (1) menstruációs görcsök enyhítése (1) menstruáció a vadonban (2) mész (1) Montbell (1) mosható intimbetét (1) mozgásformák (1) MRE melegítő (1) Multicam (1) nagydolog (6) napenergiás főző (1) nátronlúg (1) NTOA (1) öngyújtó (1) összehajtható tartályok (1) oxigénkezelés (1) ózon (1) pálmalevél (1) pamut (1) ponyva (1) Poo Powder (1) pottyli (1) Pure UV (1) ruházat (10) saját projektek (7) sátor (8) sátorcövek (1) sisakbélés (1) Steripen (1) Suunto (1) szabályok (5) szalma (1) szűrőeszközök (1) tábori wc (6) taktikai kesztyű (1) tanácsok (130) táplálkozás (7) tartós gyufa (1) Tatonka bögre fedő (1) természetes módszerek (1) termoszok (1) TicTac másként (1) tippek (15) Trangia tunning (1) túraedények (7) túrafőzők (12) túrázás jogi szabályozása (1) túrázós lista (1) túra tervezése (6) tűzacél (1) tűzacél használata (1) tűzcsiholó szíj (1) tűzdugattyú (1) tűzeke (1) tűzeszterga (1) tűzfűrész (1) tűzfúró (1) tűzgyalu (1) tűzgyújtás elemmel (1) tűzgyújtás faeszközökkel (1) tűzgyújtás lencsével (1) tűzgyújtó íj (2) tűzsodró (2) tűzszerszámok (16) ultraibolya fény (1) ultralight (10) USMC bakancsfűző kötés (1) utazós fogkefe (1) UV lámpa (1) vászontálak (1) vászonvödrök (1) vegyifőző (1) viaszok és zsírok (1) vihargyufa (1) vizeskannák (1) vizestasakok (1) vizestömlők (1) vízforralás bambuszban (1) vízforralás kövekkel (1) vízforralás műanyagflakonban (1) vízhólyag (1) vízszennyezés (1) vízszűrő házilag (1) víztároló eszközök (5) víztartályok (1) víztisztítás (18) víztisztítás napfénnyel (1) víztisztítás UV fénnyel (1) víztisztító kulacsok (1) víztisztító pumpák (1) víztisztító szívócsövek (1) wc-zés (6) wc papír (2) wc papír alternatívák (1) Yak tube (1) zsugorcső (1) Címkefelhő

Látogatók

Feedek

2013.03.07. 19:38 Don't Panic, Stay Calm

Hasznos ötletek 1.

Mielőtt másolnál tisztelj meg azzal, hogy megkérdezel!

Gondoltam megszakítom egy kicsit a logikai sorrendben történő bevezetést a túrázásba, bozótmíveskedésbe vagy egy esetleges túlélőhelyzetre való felkészítést és bedobok néhány hasznos ötletet! Több okból döntöttem így.

Egyrészt nyakunkon a szezon és olyanok is elkezdenek a háromajtós szekrény alján kotorászni, akik a mínuszokban nem merészkedtek ki. Most azonban lefújják a tavalyi port a hátizsákról aztán irány a vadon mélye. A másik ok, ami ebbe az irányba tolt az az, hogy a Felkészülés című bejegyzésem felszerelés-listája nagyon népszerű. A harmadik dolog pedig az, hogy így a tavasz közeledtével lehet, hogy sokan gondolkodnak a régi cuccos előkotorása után, hogy egy-két dolgot lecserélnének. Ez viszont nem szükségszerűen jelenti, hogy csilliárdokat kell kiadni!

Nos, az első javaslatom, amit az éppen csak hátunk mögött hagyott tél alatt raktam össze, az egy kis sufnitunning. Az ötlet úgy jött, hogy egyre jobban kezd megnyerni magának az észszerű ultralightos túrázás. Persze nem olyanokra gondolok itt, hogy festéshez használt takarófólián alszok és hasonló baromságok! De, ebben az ágazatban is van nagyon sok megszívlelendő tanács, hogyan lehet akár tíz (!) kilót is lefaragni egy hagyományos csomagból. Természetesen az észszerűség az én esetemben a pénztárca kímélését is jelenti. Remélem ezt sok magyar honfitársam is értékeli majd. Ezért döntöttem úgy, hogy nem veszek 50-70€-ért titán edénykét, hanem a nagyon szimpatikus és hagyományőrző - de a haladástól sem elzárkozó - Trangia cég HA alu edénykéje felé fordulok. Alapból ez az edény alkoholos-, gáz- vagy benzinfőzők tetejére állítva használatos. De, én szeretek bozótmíveskedni is. Ennek ellenére nem volt kedvem a majd fél kilós Tatonka lábasomat cipelni. Igaz, az 1,6L-es. Tehát némileg nagyobb. Mégis valami könnyebbre vágytam. Ezért rendeltem szintén anódizált alu, bonsai fákhoz használatos, 1mm-es drótot. Két euróért kaptam két métert. Ezenfelül használtam még pár centi ~3mm-es zsugorcsövet és az akksis fúróba kellett egy 2,5mm-es csigafúró - ez volt a szerszámaim között. A Trangia 27-es családjából származó 1L-es edénykém átlagosan 25 euróba kerül. Ennek a peremétől egy centiméterre kimértem az edény keresztmetszeti tengelyét és kifúrtam egy-egy lyukat rajta. Ezután fogtam a bonsai drótot, levágtam egy métert, félbehajtottam és beakasztottam egy csavarhúzó szárába. A másik végén a két szabadon álló véget befogtam egy kombinált fogó pofájába és elkezdtem tekerni. Miután kaptam egy stabil, sodrott kábelt hozzáhajlítottam a Trangiához. Lecsippentettem a két végét és átdugtam az előzőleg kifúrt lyukakon. Minden okés volt. Leszedtem a kábelt az edényről és vágtam egy cirka 8 centis zsugorcsövet, amit ráhúztam a bonsai drótra. Beállítottam középre. Hajlítottam egy kis ívet a drótba, hogy majd jobban üljön a fa ágason. Ezután a mini gázos hőlégfúvómmal szépen rázsugorítottam a csövet a drótra. Vigyázat! Nem szénné égetni! Visszatettem a már kész drótot a lábaskára, felhajtottam a végeit belül és a felesleget lecsippentettem. Erre is vágtam egy-egy pincurka zsugorcsövet. Kb. 2mm-rel hosszabat, mint a drót felfelé meredő vége. Rázsugorítottam a drótra és a fölösleget gyorsan - még forrón - lecsíptem az oldalvágómmal. Ezzel frankón összenyomtam a végeit. Még kipróbáltam párszor, hogy könnyen jár-e a dolog, akadálymentesen lehajtható és semmi gond nincs a kb. 10-15 perces munka végeredményével. A zsugorcsövet nem érik a felcsapó lángok, viszont megóvja az edénykét attól, hogy a drót végei idő előtt kikaristolják valamint a felső, hosszabb darab ad némi védelmet az esetlegesen átforrósodó sodrat ellen. Az egész projekt nem volt több negyedórás munkánál mindössze 2,5 eurós beruházás volt és végeredmény össztömege csak 85 gramm! Íme a képek kedvcsinálónak!

Trangia 27 pot upgrade 1.jpgHát nem szexi?!

Trangia 27 pot upgrade 2.jpgEgy közeli a belső részről

Trangia 27 pot upgrade 3.jpgElcsomagolásra készen

Aki nagyobb méretű edénykére szeretne fület készíteni annak elképzelhető, hogy erősebb drótra lesz szüksége. A bonsai drótokból azonban létezik egészen 6mm-es átmérőig és lehet hármas fonatot is készíteni belőle! Mennyibe is kerül egy hasonló kvalitású titán edényke vagy éppen mekkora súlya van egy ugyanilyen acélból készült bozótmíves edénynek??? Ezért mondom mindig, hogy: "Csak ésszel!"

Frissítés: Terepen való tesztelés közben a bonsai drótot túl gyengének találtam. Könnyen elhajlott, deformálódott. Főleg amikor vízzel volt teli és snack tésztát főztem benne! Ezért lecseréltem 2mm-es drótra. Ez úgy áll, hogy meg sem mozdul!dsc_0031.JPG

1 komment

Címkék: felszerelés tippek tanácsok ultralight túraedények saját projektek Trangia tunning


A bejegyzés trackback címe:

https://tulelniatermeszetben.blog.hu/api/trackback/id/tr785121877

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

trendo+ 2013.03.07. 22:47:33

Hejre kis gömbölyded edényke, valóban szexi! :)
süti beállítások módosítása