Leírás

Természetjárás, túrázás, táborozás, bozótmívesség, ősi készségek, vadonbéli magabiztosság, élni a vadonban, túlélni a vadonban. Hiking, trekking, camping, bushcraft, primitive skills, wilderness self reliance, wilderness living, wilderness survival.

Címkék

aerob (1) aktív szén (3) alkoholos főzők (2) általános (42) alufólia (2) anaerob (1) Aquamira (1) Bahco Laplander (1) bakancs (8) bakancsfűző (2) bambusz (1) benzinfőző (1) besugárzás (1) betétkesztyű (1) betétzokni (1) biodízel szűrő (1) bio tampon (1) bozótmíves (2) bróm (1) brómos tea (1) bushcraft (2) Camelbak UV (1) Cannabis sativa (1) Carrauntoohil (1) cipőfűző (2) csípés kezelése (1) csuklóiránytű (1) dehidráció (1) derékalj (4) desztilláció (1) dupla hurkos cipőfűző kötés (1) egykezes tűzgyújtás (1) elemek tárolása (1) Erdőtörvény (1) Esbit (2) evőeszközök (5) ezüst (1) fatüzelésű főző (1) felszerelés (86) felszerelés ápolása (5) fénykezelés (1) fizikai szűrés (2) fluor (1) fogfehérítés (1) folyadékvesztés (4) fordított ozmózis (1) forralás (2) FO szűrő (1) G10-es óraszíj (1) gázfőző (1) gázpalackok (1) GSI (1) GSI bögre fedő (1) gyufa (1) hálózsák (5) harisnya (1) hátizsák (5) hidrogén-peroxid (2) higénia (8) hőháztartás (6) horgászat (1) hyperthermia (1) hypothermia (1) intimbetét (1) intimkehely (1) intimpárnácska (1) Írország (1) jód (2) kalap (1) kálium-permanganát (2) Katadyn (2) katonai szűrő (1) kávéfilter (1) kémiai vízkezelés (1) kémiai víztisztítás (1) kender (1) keszü főző (1) Killarney (1) kisdolog (5) kiszáradás (1) klór (1) klór-dioxid (1) klórtabletta (1) kombinált szűrőeszközök (1) kovakő (1) kulacsalapanyagok (1) kulacsok (1) kulacs v. vizestömlő (1) lábgomba (1) len (1) lepárlás (1) Lifestraw (1) magnéziumtömb (1) menstruációs görcsök enyhítése (1) menstruáció a vadonban (2) mész (1) Montbell (1) mosható intimbetét (1) mozgásformák (1) MRE melegítő (1) Multicam (1) nagydolog (6) napenergiás főző (1) nátronlúg (1) NTOA (1) öngyújtó (1) összehajtható tartályok (1) oxigénkezelés (1) ózon (1) pálmalevél (1) pamut (1) ponyva (1) Poo Powder (1) pottyli (1) Pure UV (1) ruházat (10) saját projektek (7) sátor (8) sátorcövek (1) sisakbélés (1) Steripen (1) Suunto (1) szabályok (5) szalma (1) szűrőeszközök (1) tábori wc (6) taktikai kesztyű (1) tanácsok (130) táplálkozás (7) tartós gyufa (1) Tatonka bögre fedő (1) természetes módszerek (1) termoszok (1) TicTac másként (1) tippek (15) Trangia tunning (1) túraedények (7) túrafőzők (12) túrázás jogi szabályozása (1) túrázós lista (1) túra tervezése (6) tűzacél (1) tűzacél használata (1) tűzcsiholó szíj (1) tűzdugattyú (1) tűzeke (1) tűzeszterga (1) tűzfűrész (1) tűzfúró (1) tűzgyalu (1) tűzgyújtás elemmel (1) tűzgyújtás faeszközökkel (1) tűzgyújtás lencsével (1) tűzgyújtó íj (2) tűzsodró (2) tűzszerszámok (16) ultraibolya fény (1) ultralight (10) USMC bakancsfűző kötés (1) utazós fogkefe (1) UV lámpa (1) vászontálak (1) vászonvödrök (1) vegyifőző (1) viaszok és zsírok (1) vihargyufa (1) vizeskannák (1) vizestasakok (1) vizestömlők (1) vízforralás bambuszban (1) vízforralás kövekkel (1) vízforralás műanyagflakonban (1) vízhólyag (1) vízszennyezés (1) vízszűrő házilag (1) víztároló eszközök (5) víztartályok (1) víztisztítás (18) víztisztítás napfénnyel (1) víztisztítás UV fénnyel (1) víztisztító kulacsok (1) víztisztító pumpák (1) víztisztító szívócsövek (1) wc-zés (6) wc papír (2) wc papír alternatívák (1) Yak tube (1) zsugorcső (1) Címkefelhő

Látogatók

Feedek

2010.06.10. 19:58 Don't Panic, Stay Calm

Hőháztartás 1.

Mielőtt másolnál tisztelj meg azzal, hogy megkérdezel!

Amióta az ember levedlette kültakaróját - nagyrészt - mit csinál? Menedéket épít és ruházkodik. Mindezt miért? Hogy védje magát az elemektől. Mert még az ősember is tudta, hogy ha a hőháztartása felborul - mindegy, hogy milyen irányba -, akkor szívás van.

A szervezet hőszabályozása két irányba lenghet ki. Az egyik a kihűlés, a másik a túlhevülés állapota. Kétlem, hogy vannak olyan állatok - rajtam kívül -, akik negyven fokos augusztusi hőségben indulnak útnak egy 65L-es zsákkal a hátukon. Annál több olyan emberről tudok, akik a Magas-Tátrába szoktak rendszeresen kiruccani. Ezért kezdjük a kihűléssel. A kihűlés (Hypothermia) akkor következik be, amikor a testünk több hőt veszít, mint amennyit termelni képes. A hővesztésnek pedig öt módozata ismert. Ezek a következők: 

1. Hővezetés (Conduction). Azt a jelenséget mindenki ismeri, amikor a csészébe forró teát öntünk. Az addigi szobahőmérsékletű bögre a beletöltött folyadéktól átforrósodik. A tea pedig veszít hőmérsékletéből. Ugyanez történik szervezetünkkel is a szabadban, ha valami nálánál hidegebbel érintkezik. Ebben az esetben testünk lesz a hőforrás (a tea). Pl. amikor leülünk egy hóval borított farönkre, azonnal hőt kezdünk el veszíteni a tomporunkon keresztül. Vagy amikor éjszaka a hideg földön fekszünk és a derékalj nem nyújt elegendő szigetelést vagy egyáltalán nincs is derékaljunk, akkor beindul a hővezetés a testrészeinken keresztül a talajba. Csakhogy! Az egész Földet nem melegíthetjük fel, vagyis előbb-utóbb bekövetkezik a kihűlés. Tehát a szabadban való tartózkodásunk alatt csökkentsük a legminimálisabbra a szervezetünknél hidegebb tárgyakkal, felületekkel való érintkezést! 

2. Légáramlás (Convection). A testünk felmelegíti az őt körülvevő levegőt. Mint az a fizikából mindenkinek nyilvánvaló: a meleg levegő felfelé fog áramolni, vagyis el fogja hagyni a testünket és a helyét alacsonyabb hőmérsékletű fogja átvenni. Ez a folyamat felgyorsul, ha odakint fúj a szél. Főleg akkor, ha ruházatunkat nem fedi olyan réteg, amely elzárná a szél útját. Akkor pillanatok alatt kifújja a már jól átmelegített levegőt a polárpulcsinkból. Aztán jön a didergés, kézlehelés, vállcsapkodás, toporgás, majd a "De k**** hideg van!" felkiáltás és a legrosszabb esetben...Na,de ezt megelőzendő legyen eszünk! Illetve használjuk azt! A hőtároló réteget fedjük szélállóval is, mert csak így fog védelmet nyújtani az időjárással szemben. És hogy ezt mennyire komolyan kell venni, arra itt a wind chill factor táblázata. Az értékek fedetlen testfelületre értendőek. 

3. Kisugárzás (Radiation) Mindenki ismeri azt a jelenséget, amikor egy nyári éjszaka az aszfalton sétálunk és ott melegebbet érzünk, mint a füves tisztáson. Vagy este leszaladunk a táborból a parkolóba, mert kell valami a kocsiból és detto. Szervezetünk is ugyanúgy, ahogy ezek a tereptárgyak, hőt sugároz magából. Ez az infravörös sugárzás kiáramlik a világűr felé. Ezért van az, hogy felhőtlen éjszakákon jóval hűvösebbet érzünk. Testünk esetében ez a kisugárzás 60-80%-ban a fejünkön és nyakunkon keresztül adódik le. Tehát viseljünk fejfedőt vagy palesztin kendőt, hogy az este és az éjszaka folyamán minél kevesebb hőt veszítsünk!

4. Légzés (Respiration) Hideg hajnalokon a legszembetűnőbb, hogyan is veszítünk hőt - és folyadékot egyszerre - szimplán a légzés mechanizmusával. Ilyenkor látszik ugyanis, ahogy a kiáramló meleg levegő páratartalma kicsapódik a fagyos reggelen. Azt nem mondhatom, hogy ne vegyél levegőt. Bár kb. 3 percig meg tudnád csinálni. A látványosabb része csak utána kezdődne! Na, vissza komolyba! Kilégzésnél a felmelegített levegő távozik tüdőnkből és a külső hőmérsékletnek megfelelő levegőt fogjuk beszívni. Kevésbé vészes szituban ez max. egy megfázásba fog kerülni. Extrém esetekben akár fagyási sérüléseket is szenvedhetünk. Tehát, hogy csökkentsük a hőveszteséget lélegezzünk az orrunkon keresztül - az orrüregben valamelyest felmelegedik a levegő - és takarjuk el arcunkat valamivel (pl. sállal, kendővel), így a légzéssel melegebben tartott szöveten fog keresztül áramolni a beszedett levegő és ezáltal előmelegítjük kissé.

5. Verítékezés (Perspiration) Ennek a módozatnak jobb név lenne a párologtatás. Ugyanis arról szól, hogyan veszít hőt a testünk, amikor felületéről vizet kell felszárítania. Ez a víz két irányból jöhet. Egyrészt belülről, verítékezéssel. Másrészt kívülről, valamiféle vízforrásból (mosakodás, vízfolyás keresztezése, esőben ázva, hóban gázolva, stb., stb.) A lényeg az, hogy a víz 25-ször jobban vezeti a hőt, mint a levegő. Az odáig rendben van, hogy az izzadás a szervezet egyik védekező mechanizmusa, hogy elkerülje a hőgutát és hűtse a tested, azért óvatosan vele! Már csak azért is, mert vizet veszítesz vele és az egyenes út a kiszáradáshoz, ha nincs utánpótlás. Hidegben meg egyenesen kerülendő mindennemű vízpára a testfelületen. Tehát viselkedj macskaként és rüheld a vizet magadon! Hordj olyan anyagokból készült ruházatot, ami képes a felszínére vezetni az izzadságot és ott a légáramlás hatására elpárologtatni, de egyben legyen egy vízálló réteg is kéznél, hogy megakadályozd a bejutását kintről! Csökkentsd a fizikai aktivitásod, ha nagyon verítékeznél! Távolíts el ruharétegeket, ha esetleg az lenne túl sok!

folyt.köv.

Szólj hozzá!

Címkék: tanácsok hőháztartás


A bejegyzés trackback címe:

https://tulelniatermeszetben.blog.hu/api/trackback/id/tr382072446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.